SS Rotterdam

In samenwerking met Engie is er een oplossing bedacht voor het schip dat met enorme energieverliezen in de transportleidingen kampte. Lees meer hieronder

Tussen Wal en Schip

Het schip van ruim 220 meter lang met 12 dekken, restaurants en bars, feestzalen, vergaderruimten en kantoren, een theater, 254 hotelkamers en alle overige als museum ingerichte ruimten, is een drijvende stad. Om die van energie te voorzien zijn behoorlijk dikke leidingen nodig.

Transportverlies

Die verbinding veroorzaakte een probleem dat bij de energiescan, die ENGIE uitvoerde in opdracht van eigenaar West Cord Hotels, aan het licht kwam. Bij analyse van de gemeten energiestromen bleek een behoorlijk transportverlies. ‘De leidingen liggen op een bordes onder de kade’, legt beheertechnicus Bas de Koning uit, ‘dat komt bij vloed onder water te staan. De leiding koelt af en de energie verdwijnt tussen wal en schip’.

De oplossing voor het transportverlies van het schip, is het plaatsen van een warmtepomp aan boord, om daarmee de warmte en koude op te wekken daar waar ze nodig zijn. Hierdoor is het schip voor haar energievoorziening veel minder afhankelijk van de verbindingen met het energiestation op de wal.

Dubbele toepassing

Tijdens de productie van warmwater wordt als bron voor de warmtepomp het koud watercircuit dat gebruikt wordt voor koeling van de hotelkamers op de SS Rotterdam verder afgekoeld, dit levert eveneens een enorme reductie op van de afname van koeling uit het stadsnet. Zo wordt in deze opstelling beide zijden van de warmtepomp zeer effectief benut hetgeen dubbel rendeert.

Special hoog temperatuur warmtepomp; tot 80°C uit.

Speciaal voor deze toepassing ontwikkelde we een volledig traploos modulerende warmtepomp welke met een gemiddelde brontemperatuur van 10°C een Cv uitvoertemperatuur van maximaal 80°C kan bereiken, dit in hoge volumes en als het moet 24 uur per dag; ideaal voor o.a. de tapwatervoorziening van het hotel.

Grootste uitdaging was niet de gevraagde temperaturen; de TNG-HT serie warmtepompen van NRGTEQ zijn hier standaard voor ontworpen, het transport in het schip was een uitdagende factor omdat de smalste doorgang slechts 78 centimeter breed meet.

Besparing

De technici van ENGIE hebben berekend dat de complete investering van deze machine met bijbehorende installaties in drie tot vier jaar terug te verdienen is. Bovendien realiseert ENGIE een besparing van 10% op de vaste energiekosten omdat er minder vermogen van het warmtenet nodig is, waardoor de aansluitwaarde van het contract verlaagd kan worden. De eigenaar van SS Rotterdam is uiteraard bijzonder blij met dit resultaat.

 
Qbox 

Saffierborch 8
5241 LN Rosmalen

+31 (0)73-7114568
info@qbox.nl

POWERED BY
LOGO_NRGTEQ.png
DSC_0123 as Smart Object-1